Starta ab och fortsätta vara anställd

Det är ganska vanligt att man testar en affärsidé genom att starta egen verksamhet fritiden. När du fortsätter att vara anställd så har du tryggheten av att ha en stadig inkomst. Samtidigt är det förstås så att det krävs en hel del att dra igång ett eget bolag. För att göra det hela så smidigt som möjligt bör du ha en checklista för att starta ab såväl som en tydlig plan så att du inte missar viktiga steg.

Fördelar med att starta ab som anställd

Den allra största fördelen med att fortsatt vara anställd när du startar ett bolag är förstås tryggheten rent ekonomiskt. Du har din fasta inkomst samtidigt som du utvecklar ditt företag. När du väljer att starta ab på detta vis så kan du utforska din affärsidé utan att oroa dig för om du kommer att kunna försörja dig med din egna verksamhet.

Det kan förstås också vara väldigt flexibelt att kunna jobba med företaget på fritiden. Om vi tänker oss att det handlar om ett område som intresserar dig så kan man nästan säga att ditt egna företag också är en form av hobby.

Några nackdelar att tänka på

Det finns också möjliga nackdelar med att balansera jobb och ett eget bolag samtidigt. Det här kan ju vara utmanande och du måste vara bra på att planera för att få det hela att fungera. Dessutom finns det ju risk för konflikt med din arbetsgivare.

Ta en titt på ditt anställningsavtal. Om det finns restriktioner där vad gäller att driva ett eget företag så måste du vara medveten om detta. Det här blir särskilt relevant när du tänker starta ab som sysslar med i stort samma sak som det företag du är anställd hos.

Några tips för att balansera arbete och företagande

För att du ska klara av balansen mellan ditt jobb som anställd och utmaningen att driva eget så måste du prioritera din tid. Gör upp en plan för varje dag eller kanske för veckan och håll dig sedan till denna.

Om du märker att det blir för mycket för att du även ska kunna fungera som partner och förälder så får du dra ner på takten för din egen verksamhet. Tanken är ju inte att ditt liv ska få lägre kvalitet bara för att du börjar testa livet som egen företagare.

Ett annat viktigt tips är att vara tydlig med gränser. Du bör separera tiden för arbete, företagande och privatliv. Detta är viktigt om du vill undvika att hamna i ett läge där du blir utbränd. Då kan det vara svårt att komma igen.

Missa inte att du många gånger kan automatisera och delegera. Dra nytta av verktyg och tjänster så att du inte måste ta hand om alla uppgifter manuellt. Ibland kan det också vara relevant att anlita hjälp för saker som du egentligen inte har så stor lust att syssla med.

Visst kan du starta bolag som anställd!

Att starta ab när du är anställd kan helt klart vara smart och mycket givande. Detta särskilt om du vill minimera ekonomiska risker. Har du bara en tydlig plan, en checklista och realistiska förväntningar så kan det här till sist leda till att du ändå säger upp dig från din anställning för att jobba med ditt eget projekt på heltid.