Intressanta skäl till att starta aktiebolag

Det är inte ovanligt att folk startar egna verksamheter efter att ha varit med om något. Det kan vara ett ögonblick som sedan leder till insikten om att det är dags att dra igång ett eget bolag. Vi ska se på några intressanta skäl som har fått människor att starta aktiebolag och som kanske också kan inspirera dig som funderar på att starta eget.

När ett problem får dig att starta aktiebolag

Det är inte alls ovanligt att entreprenörer väljer att starta aktiebolag för att de personligen har haft ett problem som det inte finns någon lösning på. Ett exempel på detta är Brian Chesky och Joe Gebbia som inte hade råd med sin hyra.

De valde att göra om sitt vardagsrum till ett Bed & Breakfast hotell för konferensdeltagare. Detta blev till sist en plattform som spred sig över hela världen. Den knyter samman resenärer med lokalbefolkning som kan erbjuda sovplats i sina hem för en billig eller dyr peng.

Resor och möten med kulturer

Det sker också att entreprenörer reser eller bor i en annan kultur under en längre tid. Detta kan ge insikter om produkter och tjänster som kanske inte finns på den svenska marknaden. Howard Schultz är mannen bakom den kända kaffebolaget Starbucks som säljer färskt kaffe världen över.

Howard fick uppslaget till sitt bolag efter att ha rest till Italien. Där upplevde han den italienska kaffe-kulturen och kände att hand ville ta denna med sig hem. Numera är Howards kaffe-kedja känd över hela världen och allt detta kom av inspirationen i ett annat land!

Ett samtal kan leda till bolag

Ett kort samtal kan vara allt som krävs för att så ett frö som till sist leder till en banbrytande verksamhet. Det kanske är ett möte mellan två yrkesverksamma som inser att det finns en brist i branschen. Genom att starta aktiebolag och erbjuda lösningen på denna brist så föds ett nytt koncept.

När arbetsmetoder är föråldrade

Det sker också att personer som är anställda inom en viss bransch blir trötta på de metoder som används. Kanske är de ineffektiva eller helt enkelt tråkiga och föråldrade. Missnöjet kan leda till en bättre lösning samt att ett nytt bolag ser dagens ljus.

Något förändras i livet

Det finns också gott om berättelser om folk som gick igenom en livsförändring. Det kan vara saker som en hälsokris, drastiskt karriärbyte eller att bli förälder. Detta leder till nya perspektiv. Ögonblicken då livet förändras kan vara stunderna då det blir tydligt var det finns luckor på marknaden.

Eller så fungerar dessa ögonblick helt enkelt som inspiration till ett nytt affärskoncept. Lusten att skapa något nytt väcks. Ett exempel på detta är skådespelerskan Jessica Alba. När hon blev mamma så upplevde hon ett behov av säkra och miljövänliga babyprodukter. Detta behov ledde till att hon startade ett bolag med giftfria hushållsprodukter.