Är det smart att registrera bolag med ett ovanligt namn?

Då du ska starta bolag kanske du redan har ett namn för det i tankarna. Såvida detta namn inte redan är taget och inte är för likt ett annat företags namn så blir det godkänt. Frågan är förstås vad för typ av namn du har tänkt dig. Är det ett tips att registrera bolag med ett ovanligt namn? Ibland kan det vara det!

Registrera bolag med bästa namnet

För många så är namnet en självklarhet. Redan då du börjar fundera på den typ av verksamhet som du vill driva så hade du namnet i tanken. Men för vissa kan det vara svårt att välja ett namn. Det känns för tråkigt med det egna namnet eller något generiskt som beskriver vad du kommer att göra. Kan du registrera bolag med något udda så som många stora företag har gjort?

Nu får du förstås inse att det kanske inte blir så lätt att komma på något som Google eller Spotify. Det här är ju namn som har etsat sig fast i folks huvuden och till och med blivit till verb. Du säger säkert också att du ska googla något.

Fast det bästa namnet är inte det som du tror kommer att få en sådan effekt att det blir till ett verb för att beskriva tjänsten eller produkten du erbjuder. Det bästa namnet är det som du tycker känns rätt, och så är det alltid.

Ett namn som väl beskriver din verksamhet

Det smartaste är att välja ett namn på bolaget som väl beskriver det du kommer att syssla med. Visst kan du vara kreativ och hitta ord som på ett udda sätt visar vad du gör. Men att tänka att du ska ta ett ord eller uttryck som inte har något med din verksamhet att göra och bli känd med detta är inte så smart.

Om du tänker gå denna väg så måste du ju verkligen lyckas med att synas. Om det går så bra att många väljer din tjänst och produkt så är det klart att den kan göra ditt namn känt. Men det här är en svår väg att gå.

Du vet ju inte om det verkligen kommer att lyckas och ponera vad ett konstigt företagsnamn kan göra för din business. Om folk inte ens minns namnet efter att ha sett det för att det är så märkligt så är det ju inte bra.

Testa bland vänner först

Om du ändå tänker att en udda fras kommer att bli ett helt fantastisk namn att registrera bolag med så är det klokt att rådgöra lite med folk du känner. Vänd dig till personer som du vet kommer att säga sanningen.

Ta en titt på deras första reaktion. Säg inte att detta är namnet på ditt nya bolag. Fråga istället vad de tänker då de hör det namn du tänkt dig. Fråga flera personer så att du får en bredd. Kolla om folk får positiva vibbar av det namn du tänkt dig eller inte.

Om många gillar namnet och känner att det är positivt laddat så kanske det inte blir en så stor risk trots att det är lite udda. Men tänk till. Känn också efter i maggropen och tänk framåt.

Kommer namnet att passa om 20 år?

Du bör ju tänka dig att din verksamhet kommer att lyckas och vara verksam i många decennier. Tänk på hur den kan komma att utvecklas och hur det då kommer att se ut med det namn som du nu har valt.

Ett riktigt bra namn på företaget kan hänga med i utveckling. Det har utrymme för att saker och ting förändras. Om namnet är för nischat så kanske du måste byta namn längre fram och då blir det ju lite som att börja om igen.

Tänk alltså på hur du kommer att jobba med din verksamhet redan innan du registrerar bolag så att du kan välja ett namn som är väl anpassat till kommande behov!